TimEllenenElin.reismee.nl

We love Mongolie......

' Ik ben maar een zandkorreltje in de woestijn' (aldus Gerard Karel Meijers, de prins van Mongolie uit Horst)

Ja ja we lachen weer!! We zitten in Mongolie en de mensen lachen hier!! Het is er geweldig!!

Het was een hele weg om hier te komen......Ergens vorige week moesten we de trein hebben om 5.15 uur in de ochtend. We hadden netjes een taxi geregeld, maar deze liet lang op zich wachten. Eindelijk om 5 uur kwam die dan toch opdagen en 5.05 uur stonden we op station. Onze coupe was bezet en werden in de coupe van de provodnik geduwd. Mongolen zijn echte handelaren. Waarschijnlijk heeft hij onze coupe aan iemand anders kunnen verkopen. Toen we onze tassen onder de bank wilden leggen lag alles al vol met beschimmelden worsten en weet ik veel met wat allemaal. Toen we goed keken, lag gewoon alles vol, whahaha. In de ochtend zou alles weg zijn. Dus niet zeuren, maar slapen. Het stonk verschrikkelijk. Oordoppen in en gaan slapen en na de eerste stop werden al een aantal dozen (die het meeste stonken gelukkig) uit onze hut gehaald. Deze trein was een stuk minder luxe dan de andere, maar de provodniks lachten

Laughing
en waren super vriendelijk en zowaar sproken ze nog enkele woordjes engels ook. Er zaten een stuk meer reizigers in de trein dus het was goed vertoeven. De treinreis was super mooi. Het eerste stuk gingen we helemaal langs het baikal meer en daarna werd alles wat bergachtig. Nouja je moet het gewoon zien, is niet te beschrijven. Toen we na de tweede stop weer in onze hut kwamen waren alle dozen ineens weg. Waar ze gebleven zijn, geen idee. Maar er werd vanalles verhandeld in deze trein. Het was een drukte van jewelste.

Rond 6 uur in de avond kwamen we bij de russische grens en moesten onze paspoorten afgeven. En toen was het wachten geblazen. De restauratie wagen werd nog wel afgekoppeld en verder geen idee waarop we hebben gewacht? Maar rond 11 uur 's avonds kwamen de mannetjes ineens weer in de trein en kregen we onze paspoorten weer terug.We gingen weer rijden, nu door een stuk niemandsland en ineens stonden we weer stil en waren we in Mongolie. De mannen kwamen onze paspoorten weer ophalen en om half 1 's nachts hadden we ze terug en konden we gaan slapen. Volgens mij hebben we nog uren stil gestaan, waarschijnlijk om nog vanalles te verhandelen. Wij hebben onze oordoppen in gedaan en zijn gaan pitten. Om 8 uur volgende ochtend kwamen aan op plaats van bestemming: ulaan Bator.

En toen eindelijk konden we het ouder, ouder, ouder, ouder ( en nog heeeeel ver terug) ouderlijkhuis van de prins van mongolie uit horst gaan bezoeken....We zouden jullie graag de foto's laten zien, maar helaas is er iets mis gegaan met ons foto kaartje zodat we deze niet meer hebben. Maar geloof ons het is een schitterend huis, maar vooral heeel errug oud, whahaha.

De dag erop zijn we met 4 andere mensen die ook in de trein zaten op een trip gegaan voor 5 dagen. Geen wc, geen douche, geen stromend water, geen elektriciteit, eten en slapen bij de local (gast gezin) in een ger tent. Het was geweldig. Wat hebben wij gelachen....... Het land is zoooo uitgestrekt. Ik heb wel vaker uitgestrekte landen gezien, maar zo nog nooit. Het is echt zoals op de TV. Ergens ver weg in de bergen zie je een herder op zijn paard zitten en zijn hele kudde schapen, paarden, yaks, kamelen of koeien te verdrijven. We hebben 2 dagen aan een schitterend meer gestaan. Hebben daar paard gereden. Joehoe, me on a horse

Sealed
?? In de ochtend moest het gast gezin eerst de paarden gaan vangen. Staan ze daar te loeren met een verrekijker waar ergens de paarden staan. En toen van heel ver bovenaan een berg kwamen ze aangerend. Dit zijn dus geen toeristen paarden, maar gewoon wilden paarden. Die man had natuurlijk meteen in de gaten dat ik de angsthaas was en werd weer op sleep touw genomen, haha. Ik vond het wel prima met die wilde beesten...... Het eten is heel basic, wat noodles met yak vlees erdoor en in de ochtend kaal brood. De wc's zijn niet wat je zegt van zo daar ga ik eens even een krantje lezen. De bedden zijn knoep hard als een plank. Ongelooflijk hoe deze mensen kunnen leven. Het is een uur rijden naar iets wat op een dorp moet lijken en zelfs dat is nog helemaal niks.

Die nacht was het erg koud. Het gast gezin moet ook in de gaten hebben gehad dat wij het koud hadden. Want vanaf 6 uur in de ochtend hebben ze onze kachel aangestookt, terwijl wij lagen te bibberen op onze planken. En om het half uur hebben ze hout bijgevuld totdat we wakker werden. En toen we naar buiten gingen had het gewoon gesneeuwd!!??! 3 dagen ervoor was het nog 28 graden. Hoe koud het was geen idee, maar toen we aan het rijden waren bevroor de sneeuw op de voorruit. Ondertussen nog wat touristische atracties bezocht grotten en kraters en stapels stenen zoals ze daar in zulk soort landen een bezienswaardigheid van maken. Het was een heel eind rijden naar ons volgende gast gezin. Door weer uitgestrekte landschappen en heel veel sneeuw. Ongelooflijk dat de chauffeur de weg kan vinden, want alles is hier zand. Toen kwamen we bij ons gast gezin, we hoopten al dat we hier niet zouden gaan stoppen, maar het was toch echt waar. Er was gewoon helemaal niks, 5 ger tentjes en vooral heeel veel schapen en poep. Toen we in onze ger kwamen stond er tot onze verbazing gewoon een bak met stront op ons te wachten. Voor in de kachel ipv hout

Frown
. Jullie kunnen je wel voorstellen hoe erg wij hebben gestonken. Na 4 dagen zonder douche en dan ook nog die sjit kachel.

Vandaag zijn we weer naar ulaan bator gereden, in de sneeuw.... en waren dus echt bijna verdwaald. Alles was mistig, je kon geen hand voor je ogen zien. Onze gids begon al te zweten en het was ook niet zo dat we ergens de weg konden vragen, want er is gewoon echt helemaal niks daar. Na gezoek en gereden, best wel eng, want de zandweg was ook onder gesneeuwd, had die route weer terug gevonden en heeft ie ons veilig naar ulaan bator gebracht.....

En nu gaan we op zoek naar een westerse avond maal, hmmmmm.

Heel veel liefs Tim en El x

Karima

Wat een verhaal weer! Heerlijk om te lezen en te weten wat een fijne WC wij toch hebben whahaha..
Het is wel een "geshit" op deze reis of niet hihi.. Bij jullie gastgezin ziet het wel knuskes uit helemaal niet verkeerd toch. Het tafeltje zou ik best willen hebben al denk ik niet dat Johan er zo blij mee zou zijn..haha
Gaat snel he die weken.. jullie zijn al op de helft pfffffff!
Geniet nog van het moois en wij kijken uit naar het volgende avontuur.
xx Karima & Johan

Judith

Ja hahaha inderdaad Karima, niets dan poep verhalen!!!!!Maar wel echt een hele mooie reis.
Lijkt me wel eng hoor zo door de sneeuw en de mist te rijden en dan de weg niet te weten...
Nou het was me weer een genoegen om het te lezen.
Tot devolgende keer.
liefs Judith en Joost

harrie en truus

Wat een verhaal, zeg!! Dit lijkt ons heerlijk. In the middle of nowhere, weg van de drukte. Er is toch niets fijner om dan ook bij de lokale mensen te zijn. Het echte leven van Mongolie meemaken!! Die bak, gevuld met strond, zijn toch wel paardendrollen of niet? Die branden goed, hebben wij in Marokko in de woestijn ook moeten gebruiken om te koken. Tja.... tis ff wat anders dan centrale verwarming en een wc met doorspoelbak en een warme douche.
Maar alles went, zelfs een v...t.

We zijn benieuwd wat het volgende verhaal zal zijn.
Weer str..t???

Smakelijk eten!! En een goede reis verder.
Groetjes en liefs van het thuisfront Ysselsteyn.

Johan en Mia,

Hoi Ellen en Tim,

Heel leuk verhaal , lijkt mij mooi om dit allemaal tezien, en te ervaren. Zijn dan toch iets anders gewend om op vacantie tegaan.
Zeg, Ellen en Tim, dat eten raak je daar wel aan gewend?
Tim, heel iets anders op het paard zitten, als op een motor.
Hoeveel km hebben jullie al achter de rug ?
Nu de reis naar China, het tweede gedeelte van de vacantie.
Veel vacantie plezier.
In leunen is alles oké

Groetjes,
Johan en Mia.

Mieke

Wat een geweldige foto van Tim in de woestijn........gaaf! enne wat een verhaal ja........leuk hoor om te krijgen....
Je mailadres doet zijn naam eer aan....het is zo echt een beetje mee reizen......ook word ik er bewust van wat voor super de lux leventje we hier hebben....je weet het natuurlijk wel, maar toch......

Op naar het volgend verhaal..........
Veel reisplezier.....
Dikke X
Mieke

p.s Tis maar een weet.....Mabel is voor 3 weekjes naar Bali en Melanie staat op knallen.....10 mei is ze officieel uitgeteld......spannend hoor....

kim

whaha, heerlijk om te lezen!!! Wat een verhaal hebben jullie telkens toch weer! Echt super om mee te lezen! Wat een belevenis! super! Lijkt net of je 5 minuten ff met jullie reist! Geweldig! Geniet er nog van!!!

xxx

heidi

wauw, klinkt echt heel gaaf en avontuurlijk, stront in de tent is weer wat anders als een mega bromvlieg!!! Geniet weer ff van het westerse en de trein zal nu wel een super luxe zijn!
Wij gaan naar Arequipa!!!! jIppie, jippie, de broer van Rafael die woont daar en is dit weekend hier om ons te zien en we hebben net ff met zijn tweetjes Rafael overgehaald, dus ik ben helemaal blij, en het is moederdag wat hier gevierd wordt voor iedereen die moeder is, dus tja ik moet er ook aan geloven.
Geniet van jullie avontuur en volgens mij zijn de chinezen weer een stuk serieuzer.
Dikke kus heidi

Gijs

Wel gaaf hoor zo'n reis, lekker back to basic.
Ik wist niet dat shit zo goed brand, trouwens. Neem aan dat het van de paarden is...

sepp en liel

Hey!!
Wat geweldig om die verhalen van jullie te lezen...en ik sepp maar gerust stellen dat ie echt geen mexicaanse griep gaat krijgen op vakantie!!! Moet ie eerst dit es ff lezen!! Wat een avonturen daar. Hopelijk hebben jullie van de maaltijd genoten en wij wensen jullie ook alvast een goeie reis naar Peking!
Jullie volgende avonturen zullen we waarschijnlijk wel lezen in USA!

Liefs Sepp en Liel