TimEllenenElin.reismee.nl

shock 2

We zijn weer thuis, au... shock 2!!

Frown

We zijn shock1 wel weer te boven gekomen hoor. Nadat we ons bij het zwembad hadden gesetteld en het animatie team klaar was methet aqua aerobic te geven, hadden we rust. Dat animatie team hebben we daarna gelukkig ook niet meer gezien. De volgende ochtend kregen we nog wel even een shock toen we in de ontbijt zaal kwamen. Mijn god, wat een ontbijt, daar zou half Jordanie van mee kunnen eten. Zoveel lag er!! Zelfs croissants en die konden niet op een beter moment komen voor ons, want Elin leefde al bijna 2 weken op jus de orange en koekjes. Die vond het eten niet zo heel lekker, terwijl wij onze buikjes weer rond gegeten hebben. Wat een heerlijk eten hebben ze daar!

's Avonds hebben we ons luxe resort verlaten met de resort bus, wij in ons oude kloffie net uit het zwembad, ongedoucht met natte haren en de rest onbezweet, fris gewassen, in hun sjieke klerenmet hoge hakken. Op weg naar een stukje ECHTJordanie. Die we dankzij 2 andere reizigers ontdekt hebben aan het strand!! UNIEK. Geen buitenlanders, de kaart was alleen in het Arabisch, er kwamen hier en daar wat engelse woorden uit of iets wat erop leek. Met handen en voeten wat te eten besteld, wat natuurlijk weer overheerlijk was!! Aan het strand zat de iets welvarende jordaan die net klaar was met werken. Aan de ene kant werd er zwemles gegeven in de zee, een stuk verderop lagen de olie tankers in het water, aan de randing lagen de kindjes in hun eenden zwemband te spartelen, de vrouwen in hun gewaden zaten aan de kant aan hun waterpijp te lurken, er liep een kameel langs het strand, er stond een trampoline en een springkussen. Dus genoeg vermaak voor Elin. Die werd weer van hot naar her gesleept. Dan moest ze weer zwemmen en zetten ze haar in de eend, dan wilden de kindjes Elin aan hun mammie laten zien. Haar pop die ze bij had was de bezienswaardigheid (op haar zelf na dan) En natuurlijk kreeg ze weer vanalles toegeschoven.

Tala Bay (waar ons resort ligt) ligt ongeveer 15 km van de stad Aqaba is een klein, super de luxe dorpje. Speciaal gebouwt voor de miljonair in Jordanie.Zij hebben hier een eigen appartement, samen met een boot, waar je U tegen zegt en een jet ski der langs om het compleet te maken. Die hier allemaal in de haven liggen. Hier komen ze af en toe vakantie/weekend vieren. Daar om heenliggen nog wat hotels waar de iets minder rijke Jordaan hun vakantie/weekend viert, samen met ons de westerling. En dat gaat hartstikke goed samen. Het is een gezellig gekeuvel. De vrouwen in hun duikpakken in het water en de westerling in hun string (ikke nie hoor, maar dat snap je wel he) Je kunt de weg oversteken en je bent op het prive strand. Waar je zo vanaf de kant met je duikbrilletje het prachtige koraal ziet en de mooiste vissen.

Elin heeft zich goed vermaakt in het zwembaad met de jordaanse kindjes en had al snel de regie te pakken. Madam wilden ook in zo'n eenden zwemband en binnen de kortste keren had ze alle eenden in haar hand. En o wee als toch 1 kindje hun eend terug wilden....... dan werd ze boos, heel boos. Maar gelukkig had ze ook al snel in de gaten dat ze het heel snel weer goed moest maken, dat ze anders niet meer in de eend mocht zwemmen. Dus met wat handjes en kusjes geven, koekjes uitdelen, haar eigen saaie nijn zwemband ana de kindjes geven slijm slijm had ze iedereen weer om haar vinger gewonden. En keuvelden iedereen weer lekker verder. Zo hebben we ons 3 dagen bezig gehouden en toen moesten we naar huis...... Na een best turbelente vlucht zijn we nu weer in het koude nederlandse.

Verder heeft Elin het nog steeds over de ezel die auw heeft. Toen we met haar naar little petra zijn geweest. Kwamen we 'de' ezel rijders tegen. De ezels en paarden worden niet allemaal even vriendelijk en goed behandeld. Zo zat er dus 1 met een pan op het hoofd van de ezel te slaan om wat sneller vooruit te komen. Dat heeft behoorlijk wat indruk achtergelaten (misschien gaat ze nog wel ooit een goed doel voor de ezels beginnen). De competitie is behoorlijk groot in Petra tussen de ezels en paarden. Zodra je een centimeter binnen zet komen ze op je af. Do you want a taxi? I have mercedes benz taxi (de ezel). En zo gaat dat de hele dag. De ezels en paarden hebben van die mooi gekleurde doeken om. Later werd me duidelijk waarom? Ik zag een paard staan zonder deken, ik kon de ribben tellen en hij kon niet eens meer op zijn hoeven staan. Daar moet je toch niet aan denken dat tim of ik daar op was gaan zitten, omdat we te lui zijn om zelf een berg op te wandelen. Maar menig tourist zie je de hele dag op zo'n zielig ezeltje rond sjokken een berg op over ongelukkige stenen. En het is echt een behoorlijke klim en gesjouw daar allemaal. Daarnaast hebben de de ezel en paarden mannetjes het ook wel zwaar met hun bijna niets verdiende geld en helemaal nu er bijna geen touristen zijn. Hoe moeten ze hun 'kroost' onderhouden? Het is een beetje dubbel allemaal.

Maargoed, wij kunnen terug kijken op een super mooie en gavevakantie en voor iedereen die twijfeld, DOEN!! Het is een super mooi, veilig land. De mensen zijn zo behulpzaam envriendelijk. Je kunt er heerlijk eten, het is er bijna altijd mooi weer.

Tot de volgende reis.

Liefs Tim, Elin en Ellen

wilma

Welkom back!!

ans

Ha Ellen, klinkt allemaal mooi. Misschien dat wij daar ook nog eens in de buurt komen.

groetjes

Yvonne

Klink mooi we hebben net geboekt en gaan 11 november naar jordanie ben erg benieuwd hoop alleen dat het in Syrië rustig blijft.
Zijn nog dingen die we echt niet mogen missen

ellen

Hoi yvonne, als je je mail adres invuld bij aanmelden. Dan stuur ik je even een prive bericht. Heb heel veel tips. Maar gaan jullie georganiseerd, heb je de hotels al?
groetjes ellen

Yvonne

Eerst even zeggen dat je een super verhaal hebt geschreven echt gaaf wat kun je leuk schrijven. Wij gaan niet georganiseerd. We gaan met ons 4 en hebben 2 hotels geboekt en een auto met een chauffeur . Ik zal je mijn mail adres toevoegen en hoor graag van je wat we zeker moeten gaan zien
Groetjes yvonne

ellen

Hoi yvonne, ik zie je mailadres er niet bij staan.
Wij zijn 2 weken geweest. Geland in aqaba en de dag erna naar madaba gereden. Verbleven daar in mariam hotel, echt een aanrader! Dode zee zijn we bij dead se spa hotel naar binnen gegaan. Best prijzig maar wel lekker om een hele dag te vertoeven en zeker meg kids. Pinnen kun je alleen bij de ahli en arab bank. Deze zitten in de grote steden. Mocht je naar dana gaan,dan is. is dana tower hotel een aanrader. In petra sliepen we bij petra palace. Kun je gewoon naar petra toe lopen. zo dichtbij. En dan kan je eten bij red cave, hmmmm. Wel mezze bestellen! Ach volgens mij is alles leuk jn jordanie, maar dat zullen jullie zelf wel ervaren. Wat betreft syrië. hebben we niets van gemerkt. Zelf hebben we het eea via jezra travel geregeld, omdat we voor t eerst met ons dochtertje van 2 op reis gingen. Super organisatie en goeie prijzen. Zij hebben ook goeie tips op hun site staan. Als je nog meer wilt weten hoor ik t wel.
groetjes ellen

Yvonne

Dank je voor je mail ik heb al twee mijn mail adres ingevuld maar waarschijnlijk gaat dat niet goed. Als ik nog wat van je wel weten ik heb je verhaal bij mijn favorieten gezet dan mail ik je nog .
Bedankt Yvonne. Mail